Bra däck för din bil
Allt för din bil

Däck eller band

Standard

shutterstock_194503967

När det kommer till stora maskiner är framkomlighet alltid en väldigt viktig fråga, ju större de är desto svårare kan det ju vara att ta sig fram överallt. Men vad anledningen än är kan man ofta ställa sig frågan: däck eller band?

Valet är inte alltid givet, man kan ofta hitta argument både för och emot vad man än lutar åt för håll som med så mycket annat. Tittar man till exempel på traktorer som stordragare så kan man se att de lämpar sig för olika uppgifter.

Band ger bättre framkomlighet men har sämre komfort när det gäller vägar. Framkomligheten kan vara till stor fördel på vissa gårdar då man har en hel tid man kan spara på att att sätta på och ta av dubbelmontaget under både våren och hösten. Utöver detta så ger band mindre belastning på marken vilket kan vara en fördel i många fall. Markskador är något alla markägare vill undvika så mycket som möjligt, de kan vara kostsamma att reparera och de djupa hål som kan uppstå i markerna efter maskinernas framfart blir snabbt vattenfyllda och sanka. Samma gäller om man ska ta fram timmer  genom att korsa andra stigar, motionsslingor eller skogsbilvägar, då vill man lämna dem så intakta som möjligt för allas trevnad och skogens bästa.

Ett band är dessutom dyrare, det kan skilja upp till 10% mellan en bandad och en hjultraktor, men även om denna kostnad hade varit densamma så är underhållet och bandbyten dyrare än om man satsat på hjul; ett standardband har en vanlig livslängd på omkring 3 500 timmar och en ett premiumband, som är mer slitstarkt, kan hålla cirka 5 000 timmar.  Det ska testas en ny variant av band under 2016-2017, det är gummiband som är särskilt anpassade för dessa tunga maskiner och ska därmed både minska skadorna samtidigt som de ger snabbare form av skotning. Dessa ska också förbättra körkomforten och minska riskerna för de skador som helkroppsvibrationerna kan ge förarna i längden. Att vara maskinförare är ett slitsamt jobb som kräver mycket av föraren så det gäller att minska belastningarna där man kan när nya maskiner byggs och utvecklas.

skogsmaskin

Dessa ska alltså kunna minska skadorna i de mjuka och blöta markerna samtidigt som det är pengasparande. Man har anledning att tro att dessa gummibandsmaskiner i framtiden kommer att kunna köra snabbare på de olika skogsmarkerna än vad hjulmaskinerna gör vilket innebär sänkta kostnader för att transportera virket ut ur skogen. Det har redan tidigare gjorts tester då en skogsmaskin från Komatsu istället utrustades med en form av banddrivning som idag används på militära fordon. Resultaten av dessa tester ska utvärderas i studier av markpåverkan, vibrationer och vilken funktion skogsmaskiner får i olika terränger.

Skogsindustrin är också högst involverad i denna fråga. Eftersom band sprider ut sin kraft över större yta kan de hantera lösare och våtare jord. Den stora nackdelen är ju dock att de idag är långsammare, vilket kan vara avgörande för många. Inom skogsindustrin som så många andra branscher så är tid pengar. Ser man till exempel till Komatsu Forest, en ledande tillverkare inom industrin, så är det ju uppenbart att de anser att de fördelar som bandade maskiner har inte väger upp för nackdelen vad gäller just hastigheten. Sedan går det även att mer efterlikna bandens fördelar genom att ha fler däck på fordonet. Detta kommer med säkerhet att utvecklas alltmer framöver gällande band eller däck, hastigheter, ergonomi, komfort och påverkan på mark och miljö då detta ligger helt rätt i tiden som så mycket annat.

shutterstock_140682424

november 23, 2015 Däck admin
Font Size
Decrease Size Default Size Increase Size
Select Skin
Select Underlay Background
Select Overlay Background
Scheme Switcher Toggle