Bra däck för din bil
Allt för din bil

Racingdäck

Standard

Formel 1Däck är vår specialitet här och vi har tidigare berättat lite om olika typer av däck till framförallt personbilar. Nu tänkte vi därför berätta lite om racingdäck istället.

Och med racingdäck så syftar vi till däck man kör på inom formel 1, hur de fungerar och vad deras funktion är.

Syfte

Formel 1 däck är som ni kanske sett väldigt breda om man jämför med vanliga däck till standardbilar. Syftet med detta är för att öka friktionen mot vägbanan och ju bredare däck, desto ”fastare” går bilen. Detta beror på något som kallas för tvärkrafter, något som har för avsikt att motverka de krafter som bilens drift skapar, alltså de framåtriktade krafterna. Skulle inte däcken vara så pass breda och skapa tvärkrafterna så skulle bilen tvingas av vägen på¨grund av farten. Men i och med tvärkrafterna så kan man ta kurvor med högre hastighet.

En annan smart sak som utnyttjas inom formel 1 med däcken är att de består av en slags gummiblandning som vid racen uppnår en temperatur som kan uppgå till över 100 grader Celsius och det som då händer är att det mjuka gummit klibbar vilket gör att däcken får bättre fäste och kurvorna kan tas i ännu högre hastighet. Det finns dock en stor nackdel med de breda däcken, det är att de reducerar topphastigheten med upp till 40 % och ökar förstås bränsleförbrukningen avsevärt. Racindäck kan verkligen ses som en hel vetenskap, det är inte bara själva materialet som är specialanpassat, även däckens placering och montering är exakt utmätt. Utan att behöva bli så tekniska så kan man säga att de är monterade så att det skapas något som kallas för ”negativ camber” som gör att bilen i kurvorna pressas till en lodrät position där alla däcken ligger som bäst på vägbanan.

Tillverkare och formel 1 stall

Man skulle kunna säga att det finns en liten skillnad mellan de stall tillverkare. För teamen så handlar det allt om att få bilarna att gå så fort som möjligt och plocka hem Grand Prix-poäng. För tillverkarna handlar det inte bara om själva racingen, det handlar mycket om att få visa upp sitt varumärke så att man kan sälja däck även till vanliga personbilar. Men att vara däckleverantör till formel 1 är verkligen ingen barnlek, det sker väldigt ofta förändringar i reglemente och krav.

Pirelli som är företaget som har ensamrätt att leverera däck till formel 1 har i sanning inte haft någon lätt period inför den nyligen startade säsongen. Detta beror på att man inför säsongen har infört ett helt nytt reglemente som ställer helt nya krav på produkterna. Till Expressen så berättar motorsportchefen på Pirelli, Paul Hembery att bilarna har genomgått en dramatisk förändring med nya drivlinor och aerodynamik som således får stor påverkan på däcken.

Det är förstås också en utmaning för förarna att lyckas bemästra bilarna och däcken för att kunna göra ett så bra resultat som möjligt. Många kanske tänker att det är bara att gasa, bromsa och svänga i formel 1, men det handlar lika mycket om taktik. Vem som har den bästa taktiken i år återstår ännu att se. Efter ett något tumultartat första lopp i Australiens Grand Prix så är det lite svårt att avgöra. Men ska man tro exempelvis Bet365 så är det Lewis Hamilton som ska ses som favoriten till att vinna i Malaysias Grand Prix. Kanske något överraskande så tror man inte att den fyrfaldige mästaren Vettel ska ha något med toppstriden att göra. Detta grundas förmodligen på tyskens lite röriga försäsong med misslyckade tester och bilproblematik.

mars 21, 2014 Däck admin
Font Size
Decrease Size Default Size Increase Size
Select Skin
Select Underlay Background
Select Overlay Background
Scheme Switcher Toggle